Instagram patří v současnosti mezi nejoblíbenější aplikace na chytrých telefonech a za dobu své působnosti si zaslouženě vysloužil přední příčky v marketingových nástrojích, které hojně využívají firmy různého zaměření. Jak si naplánovat příspěvky na Instagramu či změřit úspěšnost vašeho účtu? A která cílová skupina patří na Instagramu mezi nejhojněji zastoupené? To vše se dozvíte na následujících řádcích tohoto článku.
Jak plánovat příspěvky na Instagramu?
„Bohužel v této oblasti Instagram stále dost pokulhává. Takže plánování ve stylu Facebooku nepřipadá v úvahu. Můžete ale vyzkoušet různé publikační nástroje, které vám usnadní zveřejňování, bohužel na automatizované zveřejnění nespoléhejte,“ upozorňuje Barbara Lakotová z PR agentury Rh+ Marketing.
Ve Windows rozhrání nám může pomoci InstaPic, což je aplikace, která dokáže spravovat vložené příspěvky. Bohužel zde není možné vkládat nové fotografie. Nicméně se nám to může hodit pro odpovídání na komentáře či hlavně vyhledávání. Jako alternativu lze využít také Gramblr (www.gramblr.com). Správa však vyžaduje založení účtu na této službě. Nicméně tato aplikace toho umí docela hodně (jako například ořezávání či filtry fotek). Gramblr je však ve skutečnosti webová služba, která dokáže jenom nahrávat (a plánovat nahrávání za předpokladu, že necháte svůj počítač zapnutý). Pozor, někdy se však dokáže chovat dost chaoticky a může spravovat pouze jeden účet.
Dalším ze zajímavých nástrojů, které nám mohou usnadnit publikování příspěvků například při správě firemních účtů, je Later (www.later.com). Zde můžeme naplánovat bez jakýchkoliv poplatků až 30 fotek měsíčně. Malou nevýhodou je, že ve zdarma verzi této aplikace může uživatel spravovat pouze dva profily. Nicméně ani u této aplikace se nemůžeme spoléhat na automatické vkládání fotografií. Later nás pouze upozorní na naplánovaný příspěvek a pomůže pak při následném vložení na Instagram prostřednictvím mobilního telefonu.
Poslední zajímavá aplikace, které stojí za zmínku je ScheduGram (www.schedugr.am). Tato aplikace je však placená. ScheduGram umí zveřejňovat a dokonce i plánovat příspěvky. Vkládání příspěvků se u této aplikace řeší tak, že přes jejich vlastní mobilní zařízení vkládají vaše příspěvky.
Jak měřit na Instagramu?
Co se týče analýzy instagramového účtu, zřejmě zde narazíme na trochu zapeklitou situaci. Většina dostupných analytických a statistických nástrojů pro měření na Instagramu je totiž placená. Navíc pro osobní účty žádné měřící nástroje Instagram zatím nenabízí. U firemních účtů naštěstí pár analytických nástrojů využijeme. Ačkoliv nabídka není bůhvíjak obsáhlá, dokážeme dnes u firemních účtu zjistit návštěvnost, počet zobrazení profilu a pár dalších základních metrických údajů.
Mezi zajímavé nástroje, které stojí za pozornost, patří například Klear. Tento nástroj nám poskytne analýzu jakéhokoliv účtu zcela zdarma. Bohužel v případě, že máte i Twitter, tato aplikace sloučí tyto účty dohromady a výsledná analýza může působit poněkud nepřehledným dojmem.
Následující aplikace, která je zdarma, nabízí jednoduché reporty a obsahuje důležité metriky, je Simply measured. Zde je však potřeba splňovat podmínku, že váš účet na Instagramu má méně než 25 tisíc sledujících.
V případě, že si chcete porovnat účet s jinými či udělat benchmark několika důležitých metrik, můžete také vyzkoušet aplikaci Locowise. Tuto aplikaci pro své účely můžete získat ve free trial verzi.
„Méně analytická, avšak další užitečná, může být aplikace 30dayspics, která vám vytvoří video z nejúspěšnějších instagramových fotografií za posledních 30 dní,“ vysvětluje Barbara Lakotová. Tuto zajímavou aplikaci lze využít na jakýkoliv účet a funguje na principu počtů získaných označení „like“.
Instagram a Češi?
O tom, že se Instagram těší velké popularitě a popularita této aplikace narůstá každým dnem, není pochyb. Mnoho lidí mu dnes dává přednost před Facebookem, který spíše využívají pouze ke komunikaci. Instagram naopak většina lidí využívá pro sdílení obsahu. A jak to vypadá statisticky s využíváním Instagramu v České republice? Z údajů, které byly naměřené v listopadu 2016 vychází, že v Česku aktivně používá Instagram 924 000 lidí (tedy 9 % celku, 13 % internetové populace).
Nutno však dodat, že Instagram patří k mobilním aplikacím, tudíž k jeho používání je důležité vlastnit chytrý mobilní telefon, což mu dává o něco složitější postavení oproti Facebooku.
Nejhojněji zastoupenou věkovou skupinou na Instagramu jsou lidé ve věku 25 - 26 let.
V každém případě, jestli se rozhodnete využívat Instagram pro marketing a reklamu, je důležité vzít v úvahu, že oslovení lidí nad 25 let bude poměrně obtížné. Jestli do vaší cílové skupiny patří mládež, je velmi pravděpodobné, že zde dosáhnete nemalých úspěchů.
Při marketingu prostřednictvím Instagramu nesmíme zapomínat, že reklamou zde nelze oslovit ne-uživatele a podporovaný příspěvek uvidí pouze uživatelé, a navíc pouze majitelé chytrých mobilních telefonů.
A jak to bude dál?
Tak jako všechny moderní sociální sítě i aplikace, také Instagram neustále přidává nové funkce, rozšiřuje své možností užívání. Jako jednu z novinek lze zmínit možnost vkládání do jednoho příspěvku až 10 fotografií či videí. Tato funkce je aktivní od začátku března 2017 a je zdarma.
Nejedná se však úplně o novinku, jelikož tato funkce byla již minulý rok dostupná pro inzerenty, kdy mohli vložit do svého příspěvku více fotografií a následně je propagovat najednou. Jak uživatelé, tak inzerenti tuto funkci ocenili, jelikož větší množství fotografií přece jen dokáže mnohem lépe vytvořit příběh než pouze jedna. U takového hromadného příspěvku lze však použít pouze jeden filtr, jednu polohu či jeden popisek. Doporučuje se tedy publikovat pouze takové fotografie, které spolu souvisí.
„Jelikož se jedná o poměrně „čerstvou“ funkci, teprve čas ukáže, jak se mezi uživateli ujme. Je však zřejmě jisté, že to není poslední vychytávka, kterou Instagram představil, jelikož tyto aplikace se vyvíjejí každým dnem a my se tak určitě brzy dočkáme zase něčeho nového a zajímavého!“ uzavírá Lakotová.