Radka Husáková
Pochopte, proč je lidé píší, a využijte je ve svůj prospěch.
„Hlavně ať nám tam nikdo nenapíše nic špatného.“
Tuhle větu slýchám od klientů a účastníků mých marketingových kurzů už 12 let. Nejčastěji ji zmiňují ve spojení s negativními komentáři na Facebooku nebo Instagramu. Ale mám pro vás dobrou zprávu – negativních komentářů se nemusíte bát. Naopak! Mohou být vaším skvělým pomocníkem.
To, že někdo nesouhlasí s vaším názorem nebo se mu nelíbí váš produkt, je naprosto normální. Co však často zvedá tepovku podnikatelům, jsou urážlivé, vulgární, arogantní nebo dokonce lživé komentáře. Proč je lidé píší? Důvody jsou různé:
Na internetu je jednoduché „ukázat sílu“. Když by vás však autor měl konfrontovat osobně, pravděpodobně by neřekl vůbec nic. Sociální sítě poskytují prostor pro projevení emocí, které v reálném světě zůstávají potlačené.
I když většina lidí na Facebooku vystupuje pod svým jménem, stále to není přímá osobní komunikace. Sociální sítě dávají prostor vyjádřit věci, které bychom osobně pravděpodobně nevyslovili.
Lidé, kteří rádi poukazují na chyby druhých, často sami cítí, že nejsou dostatečně silní. Srovnaný a sebevědomý člověk respektuje okolí a nemá potřebu nikoho urážet. Když vám někdo napíše negativní komentář, berte to jako poklonu – možná jste pro něj zkrátka příliš dobrý.
Pokud chcete být aktivní na sociálních sítích, negativní komentáře se stanou součástí hry. Důležité je vědět, jak na ně reagovat s grácií a udržet si klidnou hlavu.
1. Reagujte – ale s nadhledem
Odlehčená odpověď může nejen zklidnit situaci, ale také pobavit vaše sledující. Ignorování však často posiluje sílu negativního komentáře.
2. Mazání vulgárních komentářů
Pokud komentář obsahuje sprosté slovo, není důvod váhat – smažte ho. Diskutujte klidně o rozdílných názorech, ale vždy ve slušném tónu. Tohle pravidlo si nastavte hned od začátku.
3. Jedna reakce stačí
Na očividnou provokaci reagujte jednou nebo maximálně dvakrát. Další odpovědi už jen podněcují nekonečné diskuze. Pamatujte, když se začnete hádat s blbcem, za chvíli už jsou dva.
4. Lež má krátké nohy
Pokud někdo napíše lživý komentář, klidně a slušně se zeptejte, odkud má danou informaci. Často to dotyčného umlčí – možná vám už ani neodpoví.
5. Odpovídejte s humorem
Nebojte se negativní komentář odlehčit vtipnou odpovědí. Ukážete tak nadhled, získáte body u publika a situaci otočíte ve svůj prospěch. Třeba v realitním oboru vnímám extra zvýšený počet negativních komentářů. I přes hromadu urážek, příspěvky prokazatelně generují zájemce o prohlídku.
6. Neberte to osobně
I když je to někdy těžké, snažte se negativní komentáře nepřijímat příliš vztahovačně. Agrese vyvolá jen další agresi. Klid a rozvaha vás postaví do lepšího světla.
Proto si věřte, zachovejte klid a berte negativní komentáře jako příležitost ukázat svůj nadhled a profesionalitu. Každá reakce může být krokem k posílení důvěry vašeho publika a zlepšení vašeho obrazu na sociálních sítích.