To, že jste kromě Facebooku ovládli už i Instagram a možná, někteří i Twitter a LinkedIn a snažíte se zde pravidelně publikovat, považujete za husarský kousek. Vašim dětem už ale Fejs ani Instáč nic neříkají. Na jakých sítích frčí dnes ti nejmenší? A koho vaše ratolesti považují za opravdové celebrity?
V dnešní době až 82 % dětí ve věku 12 až 15 let využívá sociální sítě. Důvod je jednoduchý, touží po sledování zábavných videí, chatování s kamarády či hraní všelijakých (ne)smyslných her. Mezi nejoblíbenější z nich se řadí, např. Farmville nebo Minecraft. Děti narozené v tomto tisíciletí jsou online generace, generace Z která nezná svět bez mobilů, počítačů a internetu. Prostřednictvím sociálních sítí navazují vztahy, kamarádí se a díky video tutoriálům na YouTube se učí novým věcem. Touží po zážitcích a ještě více se jimi chtějí pochlubit. A na to jsou sítě skvělé.
Fejs už je out
Prvorozené dítě Marka Zuckerberga alias Facebook se dnešní generaci puberťáku přestává líbit. Objevují se názory, že je tato sociální síť zastaralá a zkostnatělá. Primárním důvodem je fakt, že jsou na něm aktivní jejich rodiče! Mládež si zvykla na to, že je pro ně mnohem důležitější mít více odběratelů na Instagramu či Snapchatu. Facebook je tak pro mnohé pouze prostředkem, jak být ve spojení se svými příbuznými a dávnými přáteli.
Zábavný a vtipný Snapchat
Jednou z nejoblíbenějších sociálních sítí mezi dnešními puberťáky je bezesporu Snapchat. V jádru je Snapchat velmi primitivní. Jednoduše řečeno jde o to, že si uživatel natočí krátké video či udělá fotku a svůj výtvor patřičně obohatí různými smajlíky, obrázky či textem. Je možné, že starší si spíše poklepou na čelo či obrátí oči v sloup, avšak ať je to tak či onak, Snapchat dokáže být jak zábavný tak vtipný. Od svých kolegů jako jsou Facebook, Instagram či Twitter se liší způsobem prezentace obsahu. Na rozdíl od těchto „klasických“ sociálních sítí Snapchat okamžitě po spuštění vrhne uživatele do prostředí, kde lze rovnou snímat, na obrazovce vlevo je chat a na obrazovce vpravo příběhy přátel, které jsou složené z fotografií a několikavteřinových videí.
Polovina mladých Čechů na Snapchatu
Zajímavé je, že Snapchat má mezi českými uživateli internetu do 24 let už téměř poloviční penetraci. Data agentury Nielsen Admosphere, která svůj výzkum provedla letos v září, ukázala, že zastoupení ve věkové skupině uživatelů internetu v Česku nad 15 let je přibližně 9 %, ve skupině mladých od 15 do 24 let už plných 46 %.
|
květen 2015 |
říjen 2015 |
březen 2016 |
září 2016 |
15+ |
2 % |
5 % |
6 % |
9 % |
15-24 let |
15 % |
27 % |
30 % |
46 % |
Zdroj dat: Nielsen Admosphere
O tom, že má tato nová sociální sít velkou budoucnost se můžeme přesvědčit i díky posledním marketingovým kampaním. Tak například T-Mobile před Vánocemi připravil unikátní „snapovací“ maraton, kterého se účastnilo čtrnáct osobností českého internetu, kteří tímto způsobem přenášeli své adventní zážitky. Kampaně se z influencerů účastnil například moderátor Leoš Mareš, Nikol Moravcová, Michaela Štoudková a Kristýna Poliček jako trio Bloges Robes, či herečka Anna Kadeřávková.
Mobilní operátor tak Snapchat využil ke své kampani Nabité Vánoce, která měla za cíl propagovat, že k nově zakoupenému telefonu zákazník dostane powerbanku, kterou mu kdykoli na kterékoli prodejně T-Mobilu vymění za nabitou.
Youtubeří jako novodobé celebrity
Další trend, který se objevuje u dnešních děti, je sledování youtuberů. Mládež tyto producenty, režiséry a herce v jedné osobě považuji za své vzory a bezmezně je obdivují. Samotní youtubeři si pak svým moderním povoláním dokážou velmi dobře vydělat. Vytváří návody na všechno možné, publikují zajímavé recenze a díky tomu, že do toho dávají kus sebe, získávají statisíce shlédnutí. Navíc mohou tito lidé získat řádu benefitů jako je například možnost testování zajímavých výrobků či propagování značek. Že využívání těchto „influencerů“ je dobrým marketingovým krokem, pochopilo mnoho značek i PR agentur. Velmi efektivní byla například valentýnská kampaň Milky, kdy pět předních českých youtuberů vzpomínalo na své první lásky. Videa pak měla až 500 tisíc zhlédnutí a to bez jakékoliv inzertní podpory. Děti generace Z velmi aktivně sledují youtubery či vlogery. Tuto informaci potvrzuje výzkum, který uvádí, že se této aktivitě věnuje necelých 80 % dětí ve věku 15 až 20 let.
A kdo patří mezi nejpopulárnější a nejvlivnější youtubery v ČR?
Hoggy
Populární blogger Hoggy, vlastním jménem Petr Lexa, který je zároveň zpěvákem hudební skupiny Slza. Díky svému milému, zábavnému a lehce infantilnímu projevu patří mezi miláčky většiny pubertálních slečen. Hoggy také často se svými fanoušky snapchatuje a odpovídá na otázky. Na svém youtube kanále má neskutečných 722 tisíc odběratelů.
Jirka Král
Jirka Král patří k Youtuberům, co se zajímá skoro o vše. Na svém kanále zveřejňuje hraní počítačových her, videa z cest či velmi populární rozbalování technologických novinek. Jeho popularita narostla necelých 800 tisíc odběratelů.
Shopaholic Nicol
Nikola Čechová alias Shopaholic Nicol má na svém kanálu na YouTube přes 372 tisíc odběratelů. Ve svých vlozích nabízí směsici módy, líčení, tipů na cesty, haulů či videí podle určitého zadání.
Teri Blitzen
Šestnáctiletá Tereza Hodanová se řadí mezi nejúspěšnější české vlogery vůbec. Na YouTube kanále má přes414 tisíc odběratelů a její videa mají zcela běžně až přes půl milionu zhlédnutí. Teri natáčí videa o módě, líčení či cestování.
Fenomén youtuberů se za poslední roky opravdu výrazně znásobil, to také dokazuje festival Utubering, který bude letos na jaře pořádaný v Praze a Brně již potřetí. Na festivalu se mohou návštěvníci setkat se svými oblíbenými vlogery, užít si v zónách věnovaných různým kategoriím (beauty, fashion, gaming, entartainment či music) nebo poslechnout zajímavé hudební kapely.
A co ještě frčí u dnešní mládeže?
Různorodých aplikací a her je neuvěřitelné množství, pojďme si tedy blíže představít alespoň pár z nich, které si zaslouží pozornost.
Pokemon Go aneb chyť je všechny!
O tom, že celý svět letos ovládla hra Pokemon Go není sporu. Tento fenomén přilákal více pozornosti než americké prezidentské volby a stal se dokonce nejvyhledávanějším vyhledávaným pojmem na Googlu.
Hra pro chytrá zařízení Pokémon Go přišla do České republiky 6. července. Dnes je celosvětově úspěšnější než leckteré populární sociální sítě. Hra, která k nám dorazila z Japonska, je založená na principu tzv. rozšířené reality, tedy kombinace grafického herního prostředí a reálného světa. Uživatele tak donutí jít se svým chytrým telefonem ven a pokémony tak "chytat" na konkrétních místech na mapě.
Díky Musical.ly může být zpěvákem i nezpěvák
Mezi další kultovní aplikace dnešní generace patří Musical.ly. Tato aplikace funguje jako editační nástroj pro tvorbu hudebních videí. Uživatel má k dispozici stovky tisíc songů či zvukových efektů, kterými můžete podkreslit dění na videu. Díky synchronizaci pohybu rtů lze dosáhnout opravdu profesionálního a mnohdy velmi komického výsledku. A tak lidé bez hudebního sluchu můžete naučit zpívat či jim vložit do pusy hlášku, kterou by z úst třeba nikdy nevypustili.
Fenomén Minecraft
Pokud se zeptáte vašich ratolesti na počítačovou hru jménem Minecraft, nemusíte se bát, že byste se nedočkali vysvětlení. Tato populární je hra zaměřená na budování vlastního prostředí, kde hráči mají k dispozici stavební bloky, z nichž lze postavit téměř cokoli, co si jen dokážou představit.
Situaci pak komplikují příšery, které v noci vylézají ze svých úkrytů a ničí vše, co jim přijde pod ruku. Příšery ovšem nemusí pouze škodit, ve hře se vyskytují i přátelské příšery, které si uživatel může ochočit a ty jej budou chránit. Úspěch Minecraftu vyústil i ve vytvoření verze pro mobilní telefony a tablety. Ta je v mnoha věcech omezená, přesto se jí prodalo více než 10 milionů kusů
Chcete se dozvědět více o marketingu na sociálních sítích? Neváhejte a navštivte naše školení!