Kamila Boubelíková
V posledních letech jsme byli zvyklí na velké komplikace při pořádání spotřebitelských soutěží, které z většiny z nich učinily hon za odhady nejbližšího počtu. Často jsme tak jako účastníci museli odhadovat, kolik kusů produktu se vejde do definované nádoby. Tyto mechaniky se staly natolik složitými, že zákazníci soutěže považovali za neatraktivní. Nebylo totiž možné losovat, mechanika soutěže musela jednoznačně určit vítěze. Dnes je tomu ale naštěstí jinak.
Konečně jsme si od ledna 2017 my, marketéři a podnikatelé oddychli. Důvodem je zákon 186/2016 Sb., o hazardních hrách, který zrušil platnost předchozích norem, zákona o loteriích a jiných podobných hrách. Díky této novele se právní úprava z uvedeného zákona přesunula pod zákon o ochraně spotřebitele.
Již smíme pořádat spotřebitelské soutěže, kde hlavní mechanikou je losování, tedy náhodný výběr. Odpadly také finanční limity, uf, chce se mi říct. Je třeba jen posoudit, zda se nejedná o nekalou obchodní praktiku. Za takovou je považována soutěžní mechanika obsahující prvky hazardní hry.
Pokud se rozhodneme zařadit do svého portfolia také losy tzn. spotřebitel si takový los musí koupit (vložit sázku do hry), přičemž neví, zda vyhraje a není v jeho silách výhru ovlivnit, přesouváme naši spotřebitelskou soutěž pod gesci jiného zákona, o losech náš článek nepojednává.
Spotřebitelské soutěže se nám zjednodušily, stále však platí podmínka, že od každého účastníka musíte mít souhlas s účastí ve spotřebitelské soutěži. Tento souhlas si zajistěte písemně a seznamte účastníka s pravidly. Nezapomeňte databázi zákazníků registrovat na Úřadu pro ochranu osobních údajů, registrace je zdarma a trvá do 30 dní.
A jedna rada navíc
Velmi doporučuji konzultovat vybranou mechaniku s právníkem, který vám připraví soutěžní podmínky a upozorní na veškeré záludnosti.
Soutěže na Facebooku
I ty mají svá pravidla. Víte například, zda můžete využívat like pro vstup do soutěže? Lze požadovat sdílení stránky či soutěže za podmínku účasti? To se dozvíte na Kurzu moderního marketingu, který pořádáme.
Od 25. května 2018 čeká celou Evropskou unii revoluční změna v podobě tajemné zkratky GDPR (GENERAL DATA PROTECTION REGULATION). Úderem tohoto data přebírá GDPR regulaci ochrany osobních údajů. Již nebude nutné registrovat databázi klientů u Úřadu pro ochranu osobních údajů. Bude však nutné případné kontrole dokázat, že společnost zachází s osobními údaji dle pravidel GDPR.
Stále budete muset obstarat souhlasy se zpracováním osobních údajů, s účastí ve spotřebitelských soutěžích i s případným zasíláním obchodních emailů. Právní úprava přidává množství povinností podnikatelům, ale také rozšiřuje práva spotřebitelům. Budou moci jednoduše požádat o výmaz z databáze podnikatele či požádat o přehled, jaké údaje o něm podnikatel shromažďuje.
Celá právní úprava je velmi rozsáhlá, doporučujeme zúčastnit se školení na toto téma (GDPR). Pokud jste větší společnost, rovnou vyhledejte služeb společností, které se na tuto oblast specializují.
Přeji vám, aby se zákazníci u vašich soutěží bavili, protože dnešní svět marketingu je o inteligentní zábavě a emocích, které pomáhají budovat loajalitu.
Tags: GDPR, Spotřebitelské soutěže