Dá se PR krájet a prodávat po kouskách zrovna podle toho, na co má klient v tu chvíli chuť? Nedá. Nikdy to nešlo a ani nepůjde. A pokud někdo nabízí jakékoliv PR balíčky nebo ochutnávky, pravděpodobně neví, o čem mluví. PR není chuťovka, kterou jednorázově uspokojíte chutě, nebo vyřešíte problém.
Do naší agentury chodí různé poptávky na služby z oblasti Public Relations. Na základě některých skutečně nejde uvařit dobré PR. Maximálně tak nějaký fastfood. Tato rychlokvaška sice rychle zasytí, ale z dlouhodobého hlediska vám spíše uškodí.
Představím vám čtyři ukázky špatně poptávaného PR a proč to takhle nemůže fungovat.
1. „Kolik stojí jedno PR?“
Ani 3,50 Kč, ani 10 tisíc korun. PR je proces. Proto se nedá prodávat po částech. Jeden z mnoha nástrojů PR je tisková zpráva nebo článek. Mohli bychom říct, kolik stojí napsání tiskové zprávy. Ale ani to by nebylo přesné. Každý obor je jinak náročný a vyžaduje jiný čas na rešerši a přípravu. Navíc jedna tisková zpráva sama o sobě nemá význam. Důležité je navázat s médii vztah a pravidelně je informovat o zajímavých tématech.
Dlouhodobost a vytrvalost jsou základní předpoklady pro úspěšný marketing. Konkrétně pro PR to platí dvojnásob. Můžete vydat několik zpráv a článků na první pohled bez efektu. Třeba až třetím, pátý nebo sedmým článkem se trefíte médiím do vkusu. Nyní máte skvěle našlápnuto pro další spolupráci.
2. “Chceme náš produkt dostat během týdne do médií. V jakých bude a kolik to bude stát?“
V tom případě si kupte reklamu. Jedině u té máte jistotu kdy, kde a v jaké podobě co vyjde. Na rozdíl od reklamy se v PR stanovují dlouhodobé cíle. Když začínáme spolupracovat s novým klientem v oblasti PR, navazujeme spolupráci minimálně na půl roku.
V PR nemáte nikdy jistotu, o jaká témata budou mít média zájem. I když máte s nějakým novinářem skvělý vztah, může se stát, že se zrovna bude dít něco mnohem zajímavějšího, a na vaši zprávu zkrátka nezbyde prostor. I on potřebuje svým čtenářům sdělit ty momentálně nejzajímavější informace. Vydržte, jednou to určitě vyjde.
3. „Jaká je šablona při zavádění nového produktu na trh?“
Žádná. Marketing není matematika. Můžete odhadovat na základě zkušeností nebo předchozích výsledků. V PR ale jednáte s lidmi. Proto stejná kampaň proběhlá v různých obdobích nebo zacílená na různé segmenty bude mít rozhodně odlišné výsledky. Nefunguje zde žádný vzorec, který by zaručoval jistý výsledek. V PR 1 + 1 rovná se někdy dvě, někdy pět, ale někdy taky nic. Výsledkem je reakce lidí. Ani vy nemáte každou středu přesně ve 12 hodin chuť na kačenu se zelím a ne každý čtvrtek večer se vám chce jít běhat, nebo ano?
4. „Kolik fanoušků na Facebooku dostanu za 1000 Kč?“
A chcete to přesně, nebo stačí plus mínus těžko říct? Pokud nebudete využívat nějakou pofidérní podvodnou aplikaci, sotva řeknete dopředu přesnou cenu. Opět musím zdůraznit, že nikdo neví přesně, jak budou lidé na reklamu nebo jiné sdělení reagovat. U některých oborů, můžeme získávat fanoušky dobře zacílenou reklamou za 2 Kč. U jiných oborů to může být i mnohonásobně více.
Ale hlavně, nehoňte se bezhlavě za co nejvyšším počtem fanoušků na Facebooku, ale i dalších sociálních sítích. Tisíce chronických lajkerů jsou k ničemu. Směrodatné by mělo být, jaký skutečný přínos pro vás daná sociální síť má.
Nechci z PR dělat magii, ale rozhodně je potřeba zapojit empatii a vnímat lidské potřeby. Na základě toho můžete vytvořit skvělý obsah, skvělou PR kampaň, která bude mít skutečný efekt.
PR se musí stále znovu ochutnávat, dochucovat a míchat. PR je menu v pětihvězdičkové restauraci. Je podáváno pravidelně, ve stejné kvalitě, ale jeho chutě se mění.
Na zapamatování: Důležité pro PR
1. PR je proces. Jednorázovky nemají smysl
2. V PR si stanovte dlouhodobé cíle
3. V PR nemáte jistotu, co, kde, kdy a v jaké podobě vyjde
4. Stejné sdělení vyvolá různé reakce u různých lidí, v různém čase a na různém místě
5. Buďte vytrvalí
6. Ne kvantita, ale kvalita
7. Naslouchejte
Chcete se o PR (public relations) dozvědět více? Přijďte na naše jednodenní školení Public Relations s přehledem.
Přečtěte si v našem dalším článku, co všechno od vás potřebuje PR agentura vědět, aby vám mohla udělat kvalitní nabídku.