Radka Husáková
93 % personalistů vyhledává informace o uchazečích o práci na sociálních sítích.. Hledáte novou práci a rozesíláte životopis do firem. Pokud váš životopis na druhé straně zaujme, je hodně pravděpodobné, že si vás personalista nebo majitel firmy bude chtít prolustrovat. Na co si dát pozor a jak se na sítích chovat, aby vaše image byla dokonalá?
Pravděpodobně už máte na Facebooku nastaveno, že příspěvky, které publikujete, se zobrazují jen přátelům. Pokud ne, nastavtíte na Facebooku u osobního profilu v nastavení soukromí. Veřejné příspěvky se mohou zobrazit ve výsledcích vyhledávání na googlu, pokud si někdo vygooglí vaše jméno.
Máte na Facebooku v přátelích i kolegy nebo obchodní partnery? Vytvořte si pro ně speciální list, něco jako Kruhy na Google+. Oni nemusí vidět všechny vaše fotky z večírku nebo nové tetování. Přemýšlejte nad tím, jaký obsah a komu poskytujete. Jeden můj známý má květinové studio. Facebook aktivně vůbec nepoužíval. Občas vyrazil na golf a vždy někdo z jeho přátel ho vyfotil a označil na golfu. Tím pádem se mu jeho osobní profil plnil jen příspěvky z golfu. Pak mu jeho klienti a obchodní partneři říkali: Ty už máš asi vyděláno, co? Že jezdíš jen po golfu. Začal tedy na svůj osobní Facebook publikovat příspěvky ze svých floristických kurzů a ukázky práce, aby smazal image „golfisty“.
Na levé straně vedle kanálu vybraných příspěvků najeďte na sekci Přátelé. Zde můžete vytvářet seznamy.
Dávejte si pozor na gramatiku a způsob vyjadřování. Pokud právě hledáte práci, nemusí vám váš upřímný příspěvek o tom, co si myslíte o aktuálním výsledku voleb, pomoct. Zkuste pro politiky najít jiné výrazy než srovnání se zvířaty z chléva.
Blogování, nebo i vlogování (video blogging), má dnes v České republice už obrovský význam. Ať už si budete psát osobní blog o cestování, háčkování nebo sbírání podtácků, nebo blog profesní, opět dáte personalistovi malou prohlídku do vašeho života. Na váš blog můžete odkazovat v životopisu, na sociálních sítích, ale pokud si vás personalista vyhledá na googlu, dost pravděpodobně se mu váš blog objeví na předních pozicích ve vyhledávání, pokud ho budete mít pojmenovaný pode svého jména.
Udělejte si vlastní monitoring vaší image na internetu. Zadejte si do Seznamu i Googlu vaše jméno. Zkontrolujte všechny výsledky alespoň do páté strany v obou vyledávačích a ujistěte se, že všechny výsledky vyhledávání jsou pro vás pozitivní. Navíc díky tomu, že budete aktivní na sociálních sítích, budete mít vlastní blog a budete třeba přispívat do nějakého média, aktivně ovlivníte výsledky vyhledávání na první straně a můžete udělat výrazně lepší dojem.
Jste dobrovolníkem? Pomáháte dobré věci? Pište o tom na sítích. Také si tuto činnost zadejte na LinkedIn. Zaměstnavatelé vidí rádi, že máte zájem pracovat nejen pro peníze, ale i z jiného přesvědčení.
Aby vás lidé na sociálních sítích měli rádi a případně ochotně vás doporučili dalším, dělejte pro ně totéž. Sdílejte jejich příspěvky, ve kterých mluví o tom, že se jim něco povedlo. Pochvalte je. Pogratulujte jim. Ukažte, že jste empatičtí a záleží vám na lidech kolem vás.
1. Hledám práci: Rady při hledání nové práce, které skutečně fungují
2. Hledám práci: Jak si najít práci přes sociální sítě
Pokud právě hledáte práci v PR, podívejte se na aktuální pracovní pozice, pro které hledáme nové kolegy.
http://www.careerglider.com/blog/infographic-social-media-help-job-search/
http://idealistcareers.org/7-unexpected-ways-job-seekers-can-use-social-media-in-the-job-search/