Radka Husáková
Rozhodnutí, zdali si PR ve firmě dělat po vlastní ose nebo najmout PR agenturu, řeší čím dál více majitelů firem. Rozhodnutí „proagenturu“ často zpochybňuje obava, co může společnosti PR agentura vůbec přinést. Jaká mohou být reálná očekávání?
Jeden z nejdůležitějších bodů, proč public relations outsourcovat, jsou zkušenosti. Ty, které PR agentura má a firma nemá. Agenturu nemusíte zaučovat jak optimalizovat web, napsat PR článek nebo jak oslovit novináře. Zná metody, způsoby, postupy, má letité zkušenosti a kontakty. Nemusíte tedy zaučovat nové zaměstnance a ztrácet čas metodou pokus omyl.
Agentura zvládne za jednu hodinu práce to, co např. zaměstnanec ve firmě za tři hodiny. Tím, že ví, co má dělat, netápe, práce je rychlejší. Spočítejte si i s odvody a veškerými dalšími výdaji náklad na jednoho zaměstnance. To vynásobte třemi. Pravděpodobně se dostanete na vyšší částku, než je hodinová sazba PR agentury. Navíc agentura nemarodí, nemá špatnou náladu ani nečerpá tři týdny dovolené.
Zásadní je uvědomit si, proč PR agenturu potřebujete. V jakých oblastech vám má pomoci. Chcete jen zorganizovat event nebo připravit PR strategii na celý rok? Jaké jsou vaše cíle? Podle čeho budete agenturu hodnotit? Na základě vašich očekávání agentura řekne, zdali vám v této oblasti dokáže poskytnout kvalitní služby.
Majitelé firem neví, co od agentury očekávat a z toho logicky vyplývá už špatné zadání agentuře. Pokud firma pošle svůj odkaz na web se slovy „Podívejte se na to a navrhněte komunikaci a cenu“, je to, jako byste přišli nemocní k lékaři a jen při jeho pohledu na vás jste očekávali diagnózu, návrh léčby a kolikrát i s garancí a přesným termínem vyléčení.
Agentura je váš partner, a to je potřeba si uvědomit. Nebojujte s ní, nezkoušejte ji. Čím více budete vzájemně spolupracovat, tím více vytěžíte. Vaše spolupráce je nezbytná. Budete dodávat materiály, schvalovat podklady. Pořád se jedná o váš business.
Nejefektivnější spolupráci máme s těmi klienty, kteří nám dají volnou ruku pro tvorbu, ale úzce s námi spolupracují, schvalují a dodávají materiály, které si vyžádáme. Mít agenturu rozhodně neznamená už se o nic nestarat.
Zjistěte si, zdali agentura dokáže to, co je pro vás zásadní. Moc vám nepomůže, pokud umí perfektně PPC, ale vy potřebujete oslovit novináře. Vyžádejte si reference a pobavte se s agenturou otevřeně o tom, co je její silnou stránkou. Např. naše agentura je silná ve tvorbě PR strategií, vymýšlení zajímavého obsahu a online PR. Pokud ale klient chce web, spolupracujeme se subdodavateli a klient to ví. Netvrdíme, že umíme všechno.
Než poptáte PR agenturu, ujasněte si rozpočet, který chcete do PR investovat. Na základě očekávání, cílů a rozpočtu může agentura navrhnout strategii.
Základem úspěšné spolupráce je jasně stanovená strategie, která obsahuje cíle a také je daný způsob pro vyhodnocení. Pokud se dopředu s agenturou nedomluvíte na parametrech, podle kterých budete hodnotit, jak plní svoji práci, je zhodnocení pro roční práci „nějak to nefunguje, měli jsme jiná očekávání“ nic neříkající. Očekávání musí být veřejná a musí je znát obě strany.