František Husák
Obchodní zástupce není jen zaměstnání, ale hlavně poslání. Úspěšný obchodník musí mít mnoho lidských kvalit, ale také se naučit odborným prodejním dovednostem. Dostali jste do vínku následující vlastnosti? Gratuluji, můžete se vrhnout na kariéru opravdu dobrého obchodního zástupce.
Jedno nejde bez druhého. Sice umění komunikace a argumentace je dar, se kterým se narodíte, ale tréninkem se dá naučit. Je to jen jeden díl skládačky. Pokud si nebudete umět vše naplánovat, stanovit cíle, nastavit obchodní plán a zorganizovat čas, vše zůstane jen v rovině plánů, holých řečí a výsledek se nedostaví.
Obchodník musí být otevřený a společenský. Nejen, že se ve společnosti dobře hledají klienti a připravuje se půda pro nové zakázky, společnost vás musí milovat. Pokud se lidé ve vaší blízkosti cítí dobře, začnou vám věřit. Nemáte-li rádi lidi, nemůžete se stát dobrým obchodním zástupcem.
Schopnost vcítit se do druhých a umění naslouchat je důležitá vlastnost jak pro obchodníky, tak i pro marketéry. Zjišťujte potřeby vašich zákazníků a poznamenávejte si jejich záliby, postřehy a tužby do CRM, bude se vám to v další fázi obchodního vyjednávání určitě hodit.
Obchodník je výrazná persóna. Je tak trochu exhibicionista a rád se předvádí, zkrátka kromě svých produktů umí na prvním místě prodat sám sebe. Člověk, který sám sobě nevěří, těžko přesvědčí ostatní, aby věřili jemu.
Být ale skvělým řečníkem nestačí. Spousta obchodníků je ve své podstatě „líná“ a má sklon dělat jen ty věci, které vedou pouze a přímo k uzavření obchodu. Zanedbávají plánování, stanovení cílů, zaznamenávání údajů do CRM nebo následný follow-up. Mnohdy ukončí obchodní proces v polovině, nevydrží dojít až do cíle. Tím může obchodník přijít o spoustu zakázek a příležitostí. Proto každý dobrý obchodní zástupce musí pilovat i své obchodní a prodejní dovednosti. Ty ale vylepšuje s každým dalším obchodním případem celý život.