Současnou společnost pohltil trend sociálních sítí. Většina českých uživatelů internetu je na Facebooku. Ten ale není rozhodně jediným, ale ostatním sítím se u nás zatím moc nedaří. Podívejme se, co říkají poslední čísla.
Starý dobrý Facebook
Než se z tohoto gigantu stala komunita téměř stejně velká jako nejlidnatější státy světa, vznikl Facebook jako interní systém Harvardské univerzity v únoru 2004. Postupně se přidávaly další univerzity a 11. srpna 2006 je to datum, kdy byl otevřen všem, kdo jsou starší 13 let. Dnes je počet všech uživatelů 1,11 miliard, z toho aktivně jej využívá 665 milionů lidí. V České republice existuje okolo 4 milionů uživatelských účtů, ale odhadem jej využívá asi 3,6 milionu lidí. Facebook jde využít jako skvělý komunikační kanál firem pomocí firemních profiů. Podívejte se pro inspiraci na profil Rh+ marketing.
Facebook má nekonečnou zásobu bombastických statistik. Vzájemné vazby na něm tvoří 150 miliard přátelství. Denně je 4,5 milionkrát kliknuto na „to se mi líbí“. O správu se stará 4619 zaměstnanců. Do května 2013 existovalo 500 tisíc propagovaných stránek a průměrný uživatel pošle 36 příspěvků měsíčně. V Čechách je na Facebooku nejoblíbenější značkou Nemyslíš – zaplatíš!, osobností Zdeněk Pohlreich, zábavnou stránkou Simpsonovi, médiem YouTube a politikem Karel Schwarzenberg. Chcete se naučit, jak využít Facebook jako nástroj propagace firmy?
Funkční Google plus
Google jako světová jednička ve vyhledávačích po úspěchu Facebooku přisel se svou vlastní sociální sítí. 28. června 2011 spustil sociální sít G+. Celkově existuje 400 milionů profilů, z nichž 343 milionů jsou aktivní uživatelé. V České republice se jedná o druhou nejúspěšnější sociální sít, se svými 400 tisíci uživateli. Google+ se dá skvěle využít jako firemní propagace. Podívejte se na náš návod, jak založit firemní profil na Google+.
Google+ na český trh nenastoupil tak raketově, jak by si asi přál, v současné době se mu ovšem oblíbenost zvyšuje. Oproti Facebooku zde není všudypřítomná reklama a otravné aplikace. Třeba jednou přijde čas, kdy se lidé ke Google plus přikloní. Dnes má zde nejvíce následovníků profil skupiny Wohnout, značka Pivovar Svijany a médium Český rozhlas. Zajímá vás, jak vypadá takový firemní profil na této sociální síti? Podívejte se na profil Rh+ marketing na Google plus.
Rychlý Twitter
Dřív než byl Facebook zpřístupněn široké veřejnosti, byla spuštěna sociální síť Twitter, konkrétně 21. března 2006. Dnes má celkově 500 milionů uživatelů, ale aktivně jej využívá okolo 200 milionů lidí. V Čechách má účet asi 170 tisíc lidí, ale za první čtvrtletí tohoto roku přibylo 50 tisíc lidí. Nejvíce uživatelů má Čína, kde je na Twitteru přihlášených 35,5 milionů lidí. Průměrně má každý uživatel 208 následovatelů.
Twitter je postaven na rychlých a krátkých zprávách, tzv. tweetech, které stručně informují o aktuálních událostech. V období velkých sportovních akcí je hlavním zdrojem informací. Funguje na principu tzv. hashtagů, které umožňují sledovat zprávy týkající se konkrétního tématu. Na základě toho vyhodnocuje popularitu jednotlivých témat. V ČR má nejvíce následovníků profil MADFINGER games, celebrita Karolina Kurková a médium ČT24.
Sledujte nás na Twitteru a pojďte se s námi bavit na aktuální témata!
Profesionální LinkedIn
Sociální sítě mohou být také nástroj jak budovat kariéru nebo hledat zaměstnání. Právě o tom je LinkedIn. Profil je vytvářen formou profesního životopisu a přátelství nahrazují známosti. Skvělým nástrojem této sociální sítě jsou doporučení, tedy schopnosti, které potvrdí známí. Tato síť byla spuštěna 5. května 2003, ovšem veřejně až 19. května 2011. Celkově má 225 milionů uživatelů ve 200 státech. U nás ji využívá 242 tisíc lidí a tím se řadíme na 56. místo v celosvětovém žebříčku.
O správu této sítě se stará 3700 lidí. 3. května 2012 se LinkedIn rozšířil o další sociální portál – SlideShare – koupil jej za 119 milionů dolarů. Za dva roky veřejného fungování byla udělena více jak miliarda doporučení. Zaujala vás tato sociální síť a chcete vědět, jak na ní vypadá firemní profil? Inspirujte se na profilu Rh+ marketing.
Návykový Pinterest
Pinterest je fenomén, který slouží na principu vytváření obsahově podobných kolekcí obrázků. Od založení v roce 2010 nasbíral téměř 49 milionů uživatelů. 9 milionů z nich má svůj účet propojený s Facebookem. Pinterest je pro pravé milovníky krásných obrázků, ale jinak v České republice na úspěch stále čeká. Počet uživatelů u nás je odhadován na tisíce. Jak ale si svého uživatele najde, stane se pro něj skoro závislostí. Statistiky říkají, že 80 % „připíchnutých“ obrázků je dále sdíleno nebo komentováno. Pokud máte, co ukázat, rozhodně si jako firma vytvořte firemní profil na Pinterestu.
Obrázkový Flickr
Další server pro sdílení fotografií je komunitní web Flickr. Byl spuštěný v únoru roku 2004. V roce 2005 byl koupen společností Yahoo!. Uživatelé nahrávají své fotografie a vybírají si, pod jakou licencí budou fotky dále šířeny. Flickr proto může být považován za fotobanku. A to dost bohatou. V současné době obsahuje přes 8 miliard fotografií, které nahrálo 87 milionů uživatelů. O počtu uživatelů v České republice nejsou údaje.
Doporučující Foursquare
Virtuální svět Foursquare funguje na principu geolokace. To znamená, že jeho uživatelé prostřednictvím check-inů sdělují svým přátelům, která místa navštívili. Na tato místa potom mohou psát recenze a poskytnout tak svůj názor na dané místo. Tato služba byla spuštěná 11. března 2009 a od té doby nasbírala celosvětově 33 milionů reálných uživatelů, kteří vytvořili 3,5 miliardy check-inů. O celý systém se stará zhruba stovka lidí a vůbec nejnavštěvovanějším místem je kavárna Starbucks. V Česku si své uživatele stále ještě hledá, zatím se odhaduje na necelých 39 tisíc.
Zážitkový Instagram
Poslední velká síť na sdílení obrázků - Instagram. Další web co svět statistik bombarduje ohromnými čísly. Od svého založení v říjnu 2010 jej používá 130 milionů aktivních uživatelů, kteří nahráli už přes 16 miliard fotek. Denně jej používá 7,3 milionů lidí a je nahráno 40 milionů fotek. Každou sekundu v systému přibude 8500 označení „to se mi líbí“ a 1000 komentářů. Facebook vytušil jeho potenciál a v roce 2012 jej koupil za 715 milionů dolarů. Investice se evidentně vyplatila, protože Instagram září dál. 20. června 2013 spustil Instagram možnost nahrávat videa a za prvních 24 hodin bylo nahráno 5 milionů videí. Lidé prostě chtějí ukazovat, jak vidí svět.
Dřívější sociální sítě v Česku
Pod pojmem sociální síť si drtivá většina Čechů jako první představí Facebook. Sociální sítě tu ovšem byly už mnohem dřív a nedá se říct, že by nebyly užívané. Největší českou sociální sítí bylo Lidé.cz, na které bylo registrovaných 880 tisíc uživatelů. Druzí největší byly Spolužáci.cz, kde své přátele ze školy hledalo 620 tisíc lidí, a kteří stále ještě mají své příznivce hlavně při pořádání třídních srazů. Poslední velkou českou sociální sítí bylo Libimseti.cz, kde svoje fotky nahrávalo přes 300 tisíc uživatelů.
Sociální síť |
Počet uživatelů svět |
Počet uživatelů ČR |
Pro veřejnost |
|
1.11 miliard |
3,6 milionů |
11. srpna 2006 |
G+ |
343 milionů |
400 tisíc |
28. června 2011 |
|
200 milionů |
170 tisíc |
21. března2006 |
|
225 milionů |
242 tisíc |
19. května 2011 |
|
48,7 milionů |
v řádu tisíců |
2010 |
Flickr |
87 milionů |
neuváděno |
únor 2004 |
Foursquare |
33 milionů |
39 tisíc |
11. března 2009 |
|
130 milionů |
neuváděno |
říjen 2010 |
Zdroje:
ČTK. Sociálním sítím se v Česku daří. Mají stále více uživatelů. Mediamania.cz
Menšíková, Irena. Fenomén Pinterest v Česku neuspěl. MUNIMEDIA.CZ
Michl, Petr. Infografika: Sociální sítě v Česku. Marketing journal
Smith, Craig. (July 2013) How Many People Use the Top Social Media, Apps & Services?. Digital Marketing Ramblings
Instagram trhá rekordy - 5 milionů videí za 24 hodin. Marketing journal
Socialbakers.com