Prvních pár okamžiků nového pracovníka ve vaší firmě je pro něj i pro vás klíčových. Zapomeňte na klišé „Hodíme ho do vody a on bude plavat“, to sice možná bude, ale jen chvíli a proti proudu.
Loajalitu budujete už během pohovoru
Už při přijímacím pohovoru budujete image firmy v očích nového potenciálního zaměstnance. Chovejte se k němu slušně, důkladně mu vysvětlete činnost firmy a pracovní náplň. Chcete přece, aby měl zaměstnanec zájem o konkrétně danou práci. Není ve vašem zájmu, aby zaměstnanec po třech měsících odešel s tím, že očekával něco jiného. U pohovoru každému účastníkovi poskytněte informační balíček, aby si mohl později informace projít ještě jednou. Nikdy nevíte, s kým bude o vaši firmě hovořit. Je to vaše PR.
První den v nové práci
První dny, zejména ten první, věnujte novému zaměstnanci maximum času. Důkladně mu vysvětlete všechny činnosti, postupy a ujasněte si kompetence. Připravte mu manuál činností, kde bude mít podrobně popsáno, co má dělat. Váš nový zaměstnance není superman a nemůžete očekávat, že si zapamatuje všechno.
Co by měl obsahovat manuál činností:
- Popis pracovní činnosti
- Pracovní postupy
- Různé vzory smluv nebo dokumentů, se kterými bude zaměstnanec pracovat
- Kontakty na kolegy a stručné představení kolegů
- Další praktické informace – termíny porad, deadliny, uzávěrky
Hodíme ho do vody, ať plave
Pokud na svého nového pracovníka v prvních dnech nemáte čas a spoléháte na to, že se sám všechno naučí, raději ho ani nenajímejte do firmy. Zaměstnance, který se musí vše naučit sám, může být z práce vystresovaný, protože se nemá na koho obrátit. Navíc proces učení trvá mnohem déle, tím po delší době pracuje efektivně a vaši firmu to stojí další peníze.
Chcete aby vaši pracovníci tvořili dobrý kolektiv? O důvod více, proč se o nováčka postarat. Zaměstnanec, který se většinu pracovních činností musí učit sám, to jistě zvládne, ale vychováváte z něj individualistu, který se nemusí správně začlenit do kolektivu. Takový člověk nebude chtít pomáhat ostatním a pojede svou cestou. V horším případě, až se vše naučí, odejde ke konkurenci, nebo podnikat s vaším know how.
Přečtěte si související články:
10 důvodů, proč je interní komunikace tak důležitá
Proč se amerického „How are you?“ v Česku nedočkáme
Chcete se naučit více? Přijďte na seminář interní komunikace na téma: Jak vychovat loajální zaměstnance, kteří tvoří mojí firmě zisk.