×

1. Hledám prácI: Rady při hledání nové práce, které skutečně fungují

Radka Husáková Radka Husáková

Než se vrhnete hlásat na Facebooku, že hledáte novou práci, ujistěte se, že opravdu víte, co chcete dělat. Máte jasno, v jakém oboru a na jaké pozici chcete pracovat? Sepište si vaše dovednosti a také přínosy pro budoucího zaměstnavatele.

Rukami už mi prošla spousta životopisů. Nejsem personalista, ani jiný odborník na HR. Jsem jen majitelka firmy, která se snaží najít schopné zaměstnance do své firmy. Pokud se budete ucházet o práci v malých firmách, počítejte s tím, že na pohovoru budete přímo s majitelem.

Připravila jsem několik bodů, na které si dávejte při hledání práce obzvlášť pozor. Nejsou to teoretické řeči, ale skutečné důvody, proč někteří uchazeči práci nedostali. Nebo dostali, ale brzy z firmy odešli.

1.     Vaše CV musí být hezké!

Stejně jako vy uděláte při prvním setkání první dojem, stejně tak ho udělá i vaše CV za vás, když jej někdo na druhé straně otevře. Řekne o vás, jak jste pečlivý, kreativní, jak si umíte věci uspořádat.

2.     Dejte si záležet na fotce

Můžete si klidně říct, že na vzhledu nezáleží. To opravdu nezáleží. Ale záleží na tom, zdali fotku vůbec přiložíte a jaká ta fotografie bude. Zapomeňte na pasovku, chce to úsměv. Pozadí by nemělo rušit, volte jednoduché, světlé nebo jednobarevné. Zejména pokud se hlásíte na pozici, o kterou je velký zájem, může pěkná fotka zajistit postup do dalšího kola. U svého jednoho ze svých zaměstnavatelů jsem se zeptala, proč mě přijali a jak postupovali. „Přišlo asi 300 životopisů. Nikdo neměl čas to číst. Tak jsme jeli podle fotek. Kdo se nám líbil, šel dál, kdo ne, šel do koše,“ řekla kolegyně.

3.     Specialisté, odborníci, manažeři... držte se při zemi

Opravdu jedna z nejtrapnějších věcí je, pokud ze sebe děláte někoho, kým nejste. Pokud o sobě řeknete, že jste PPC specialista a nemáte ponětí, jak se správně pracuje s klíčovými slovy, plýtváte časem nejen svým, ale i potenciálního zaměstnavatele. V naší agentuře neděláme přes noc ze stážistů specialisty. Každý si musí svoji cestu prošlapat a odpracovat velké množství práce. Často se stává, že stážisti, kteří u nás byli na praxi pár měsíců, okamžitě v jiných agenturách dostali pozici „specialista“ nebo „manager“. U nás je stážista stážista a konzultant konzultant. Neschováváme se za velké pojmy a přiřazené pozice odpovídají schopnostem a zkušenostem každého z týmu.

4.     Buďte v oslovování zaměstnavatelů aktivní

Nemá vaše vysněná firma právě vypsanou volnou pozici? Nevadí, přesto jim svoje CV zašlete. Možná právě nad vypsáním uvažují, nebo náhle odejde stávající zaměstnanec a pozice se uvolní. Dost pozic v naší agentuře jsme obsadili bez vypsání volného místa, ale vybrali jsme si z těch, kteří nás aktivně oslovili.

5.     Kontrolujte se na sociálních sítích

Věřte, že spousta personalistů i majitelů firem si vás projede na sociálních sítích. Přemýšleli jste, co o vás řeknou vaše veřejné statusy nebo úvodní fotky? Jednou nám přišel životopis od lektora, že by rád vedl marketingové školení. Ve svém životopisu odkazoval na osobní profil na Facebooku. Po kliku na jeho profil jsem se málem vyvrátila ze židle. Ve své plné kráse ležel kdesi venku ve vaně, která byla na dvoře. Ve vaně se vyvaloval nahý, spící „lektor“ a v ruce držel prázdného lahváče. Pokud bychom nabírali někoho na pozici kalič roku, jistě by uspěl, ale jako lektor?

6.     Vždy pošlete motivační dopis

Ať máte životopis sebelepší, nikdy nezapomeňte na motivační dopis, který přizpůsobte dané společnosti, do které se hlásíte. Projevte zájem o danou firmu a vyzdvihněte, proč pro ni budete přínosem. Vyvarujte se běžným nekonkrétním hláškám. Porovnejte, jak zní:

 „Hledám zkušenosti v oblasti PR a věřím, že se ve vaší společnosti mohu hodně naučit.“

Nebo

„O PR se zajímám už od střední školy a během projektů na vysoké škole jsem navázala několik kontaktů s redaktory z idnes.cz a Lidových novin. Všimla jsem si, že mezi vaše klienty patří zahradní centrum a výroba obkladů, v této oblasti se mi již do sekce hobby podařilo umístit redakční článek na téma „Jaké květiny se hodí na malý balkón“.

Buďte konkrétní a vysvětlujte ukázkami. Fráze typu jsem týmový hráč, jsem zodpovědný, jsem kreativní, vždy dotáhnu věci do konce, jsem organizačně schopný apod. jsou jen klišé. Nahraďte je konkrétním příkladem z vašeho života.

7.     Na pohovoru buďte aktivní

Na otázky neodpovídejte jen jednoslovně nebo ano/ne. Dejte vašemu zaměstnavateli možnost vás více poznat. Pokud musím během pohovoru z adepta všechno páčit, ztrácím o něj zájem. Jak asi bude přistupovat k práci? Naopak, pokud projevíte zájem, že na ukázku něco připravíte, ať už návrh na leták, slogan, napíšete ukázkový článek, dostáváte velkou výhodu oproti ostatním.

Přečtěte si další díly ze seriálu Hledám práci a sociální sítě:

2. Hledám práci: Jak si najít práci přes sociální sítě

3. Hledám práci: Jak může vaše PR na sociálních sítích ovlivnit budoucí zaměstnání?

Pokud právě hledáte práci v PR, podívejte se na aktuální pracovní pozice, pro které hledáme nové kolegy.

Fotka autora - Radka Husáková
Více informací o autorovi

Radka Husáková

Související články

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.

Marketingové údaje

Marketingová data nám prozradí, na které reklamy jste klikli nebo jak jsou naše kampaně na sociálních sítích úspěšné.